Announcement

Collapse

Forum Rules (Everyone Must Read!!!)

1] What you CAN NOT post.

You agree, through your use of this service, that you will not use this forum to post any material which is:
- abusive
- vulgar
- hateful
- harassing
- personal attacks
- obscene

You also may not:
- post images that are too large (max is 500*500px)
- post any copyrighted material unless the copyright is owned by you or cited properly.
- post in UPPER CASE, which is considered yelling
- post messages which insult the Armenians, Armenian culture, traditions, etc
- post racist or other intentionally insensitive material that insults or attacks another culture (including Turks)

The Ankap thread is excluded from the strict rules because that place is more relaxed and you can vent and engage in light insults and humor. Notice it's not a blank ticket, but just a place to vent. If you go into the Ankap thread, you enter at your own risk of being clowned on.
What you PROBABLY SHOULD NOT post...
Do not post information that you will regret putting out in public. This site comes up on Google, is cached, and all of that, so be aware of that as you post. Do not ask the staff to go through and delete things that you regret making available on the web for all to see because we will not do it. Think before you post!


2] Use descriptive subject lines & research your post. This means use the SEARCH.

This reduces the chances of double-posting and it also makes it easier for people to see what they do/don't want to read. Using the search function will identify existing threads on the topic so we do not have multiple threads on the same topic.

3] Keep the focus.

Each forum has a focus on a certain topic. Questions outside the scope of a certain forum will either be moved to the appropriate forum, closed, or simply be deleted. Please post your topic in the most appropriate forum. Users that keep doing this will be warned, then banned.

4] Behave as you would in a public location.

This forum is no different than a public place. Behave yourself and act like a decent human being (i.e. be respectful). If you're unable to do so, you're not welcome here and will be made to leave.

5] Respect the authority of moderators/admins.

Public discussions of moderator/admin actions are not allowed on the forum. It is also prohibited to protest moderator actions in titles, avatars, and signatures. If you don't like something that a moderator did, PM or email the moderator and try your best to resolve the problem or difference in private.

6] Promotion of sites or products is not permitted.

Advertisements are not allowed in this venue. No blatant advertising or solicitations of or for business is prohibited.
This includes, but not limited to, personal resumes and links to products or
services with which the poster is affiliated, whether or not a fee is charged
for the product or service. Spamming, in which a user posts the same message repeatedly, is also prohibited.

7] We retain the right to remove any posts and/or Members for any reason, without prior notice.


- PLEASE READ -

Members are welcome to read posts and though we encourage your active participation in the forum, it is not required. If you do participate by posting, however, we expect that on the whole you contribute something to the forum. This means that the bulk of your posts should not be in "fun" threads (e.g. Ankap, Keep & Kill, This or That, etc.). Further, while occasionally it is appropriate to simply voice your agreement or approval, not all of your posts should be of this variety: "LOL Member213!" "I agree."
If it is evident that a member is simply posting for the sake of posting, they will be removed.


8] These Rules & Guidelines may be amended at any time. (last update September 17, 2009)

If you believe an individual is repeatedly breaking the rules, please report to admin/moderator.
See more
See less

JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

    Ինչ է եղել Վրաստանում

    Թերեւս ակնհայտ է, որ Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի Վրաստան կատարած այցը ոչ միայն չնպաստեց հայ-վրացական այսպես ասած եկեղեցական խնդրի հանգուցալուծմանը, այլ կարծես թե էլ ավելի լարեց իրավիճակը: Կամ առնվազն հրապարակայնացրեց այն բավական լուրջ անհամաձայնությունը, որ ունեն կողմերը:

    Բավական հետաքրքիր իրավիճակ էր ստացվել. նախ վրացական մամուլը տեղեկություն հրապարակեց, որ երկու կողմերը ստորագրել են համատեղ կոմյունիկե, որտեղ նշվում է, որ Հայ առաքելական եկեղեցին Վրաստանում է կարգավիճակ ստանալու, իսկ վրացական եկեղեցին էլ Հայաստանում:

    Հետո, այդ տեղեկատվության տարածումից երկու օր անց, Մայր Աթոռի տեղեկատվական համակարգի ղեկավար Տեր Վահրամ քահանա Մելիքյանը Facebook սոցցանցում հերքեց այդպիսի կոմյունիկեի ստորագրման փաստը: Դրանից հետո էլ եղավ նաեւ վրացական եկեղեցու հերքումը: Իսկ ինչու կողմերն այդպիսի ուշացումով հերքեցին վրացական մամուլի ապատեղեկատվությունը:

    Ըստ երեւույթին խոսքը, նախնական առումով, եղել է ոչ այնքան ապատեղեկատվության, որքան այսպես ասած իրադարձություններից առաջ ընկնելու մասին: Վրացական մամուլը հավանաբար համոզված լինելով, որ կոմյունիկեն ստորագրվելու է, փորձել է ժամանակից շուտ, դեռ դրա քննարկման ընթացքում, հրապարակել այդ մասին տեղեկություն: Չի բացառվում, որ մամուլին այդ հարցում համոզել է վրաց եկեղեցին, ասելով, որ հայերը խոստացել են ստորագրել կոմյունիկեն:

    Իսկ մամուլի հրապարակումը երկու օր ուշացումով հերքվեց, երեւի թե այն պատճառով, որ այդ օրերին հայ եւ վրաց եկեղեցապետերը շարունակում էին քննարկումը կամ բանավեճը կոմյունիկեի տեքստի շուրջ, եւ երբ արդեն անհամաձայնությունը եղել է վերջնական ու քննարկումն ավարտվել է, հաջորդել է նաեւ հերքումը:

    Թեեւ, պետք չէ բացառել, որ գործ ունենք պարզապես անուշադրության, օպերատիվության բացակայության հետ, երբ Մայր Աթոռի տեղեկատվական համակարգը պարզապես աչքաթող է արել վրացական մամուլի հրապարակումը, իսկ հետո Հայաստանում դրա վերաբերյալ բավական սուր արձագանքներից հետո միայն փորձել է ինչ որ պարզաբանումներ տալ: Ընդ որում, զարմանալի է, որ այդ պարզաբանումն էլ եղել է միայն Facebook-ում: Լավ է, որ Facebook-ում, բայց ինչու միայն այնտեղ:

    Սակայն, հավանական է նաեւ մեկ այլ տարբերակ: Չի բացառվում, որ հայ Առաքելական Եկեղեցին համաձայնել է Վրաստանի եկեղեցու հետ համատեղ կոմյունիկեի ստորագրմանը, ի վերջո մտածելով, որ Կաթողիկոսի այցն այդպիսով գոնե ինչ որ արդյունք է ունենում եւ չի ավարտվում հակադրության էլ ավելի սրմամբ կամ հրապարակայնացմամբ: Ի վերջո, մեղմ ասած, այդքան էլ հաճելի չէ, երբ այդքան հազվադեպ այցն ավարտվում է առանց համատեղ ինչ որ փաստաթղթի հրապարակման:

    Բացի այդ, գուցե Կաթողիկոսը մտածել է, որ կոմյունիկեն իրավաբանական ուժ չունի, այն ընդամենը մտադրությունների մասին հուշագիր է, այն էլ եկեղեցիների, ոչ թե պետությունների միջեւ, ու կարելի է ընդունել ներկայացված տարբերակը, այցի “դեմքը” փրկելու համար: Չի բացառվում նաեւ, որ հայ հոգեւորական իշխանությունը մտածել է, որ Հայաստանի հյուսիսի քաղկեդոնական եկեղեցիներն առանց այն էլ իրեն պետք չեն, մատնված են անուշադրության, եւ եթե անցնեն վրացական եկեղեցուն, ապա մեծ հաշվով սարսափելի բան տեղի չի ունենա: Այսինքն, չի բացառվում, որ Հայ Առաքելական Եկեղեցին այդ պահին դատել է ընդամենն իր այսպես ասած գերատեսչական շահից ելնելով:

    Բայց, երեւի թե այդ բովանդակությանը տեղեկանալուց հետո, միջամտել է պաշտոնական Երեւանն ու Հայ Առաքելակա Եկեղեցուն արգելել հանդես գալ անգամ իրավաբանական պարտադիր ուժ չունեցող հուշագրի ստորագրումով: Դրա հետեւանքով էլ գուցե Կոմյունիկեն տապալվել է:

    Կարող է լինել գուցե իրադարձության զարգացման այլ տարբերակ էլ: Փաստը տվյալ դեպքում այն է, որ Կաթողիկոսի այցը Վրաստանում Հայ Առաքելական եկեղեցու կարգավիճակի հարցի առումով չլուծեց ոչինչ, ու նաեւ խիստ կասկածելի է, որ լուծել է հայկական եկեղեցիների պահպանության հարցը, թեկուզ եւ Վրաստանի իշխանությունը տվել է այդպիսի հավաստիացումներ: Ի վերջո, Վրաստանի իշխանությունը երբեք էլ հակառակը չի ասել, եւ առաջին անգամն էլ չէ, որ խոստանում է պահպանել, նորոգել այդ հուշարձանները:

    Այստեղ թերեւս խնդրի առանցքը այն է, թե արդյոք երբ է այդ հարցերի շուրջ արդյունավետորեն ինքնակազմակերպվելու Վրաստանի հայ համայնքը: Վրաստանի բնակչության թվով այն բավական պատկառելի տոկոս է կազմում եւ, ըստ տարբեր հաշվարկների, այդ տոկոսը մոտ է տասին: Վրաստանում 300-500 հազար հայ է ապրում: Քանի դեռ այդ հայերը չեն գտել ինքնակազմակերպման արդյունավետ առանցք եւ որպես Վրաստանի քաղաքացիներ չեն հաստատել արդյունավետ հարաբերություն եւ քննարկումներ Վրաստանի իշխանության հետ, հազիվ թե հնարավոր լինի ակնկալել Վրաստանում հայկական եկեղեցիների, հայկական հուշարձանների պահպանության կամ Ջավախքի խնդիրների արդյունավետ լուծումներ:

    Հայաստանն աշխարհագրորեն Վրաստանից իր կախվածության պատճառով հասկանալի զգուշավորություն է ցուցաբերում այդ խնդիրների վերաբերյալ Վրաստանին պահանջներ ներկայացնելիս: Եվ այստեղ իրավիճակն իսկապես նուրբ է: Սակայն Հայաստանը պետք է այդ հարցում առավել համարձակ լինի, այլապես Վրաստանն այդ կախվածությունն ավելի կշահագործի: Բայց, փաստ է, որ այդուհանդերձ Հայաստանի ձեռքը զգալի կապված է:

    Իսկ ահա վիրահայ համայնքի պարագան այլ է: Նրանք Վրաստանի քաղաքացիներ են եւ կարող են հետամուտ լինել իրենց իրավունքներին եւ իրենց պահանջները ներկայացնել Վրաստանի իշխանությանը: Իսկ Հայաստանը չպետք է փորձի ինչ որ պայմանավորվածությունների միջնորդ լինել նրանց միջեւ, կամ Վրաստանի իշխանությանը տա վիրահայերին վերահսկելու կամ զսպելու երաշխիքներ ու խոստումներ:

    Սակայն վիրահայ համայնքի ինքնակազմակերպման կարողությունը թերեւս մնում է առանցքային խնդիրը: Եթե այդ հարցում համայնքը հանդես չբերի էական առաջընթաց, ապա հազիվ թե հայ-վրացական տիրույթում եղած այդ խնդիրների լուծումը առաջընթաց արձանագրի: Ավելին, համայնքն ինքը պետք է շահագրգռված լինի այդ լուծման գործընթացում իր եւ Վրաստանի իշխանության միջեւ հնարավորինս քիչ միջնորդների առկայությամբ, կամ ընդհանրապես բացակայությամբ, քանի որ այդ միջնորդությունները վրացական իշխանությանը տալիս է “երրորդ ուժերի” միջամտության մասին շահարկումների առիթ, շեղվելով բուն խնդիրների առարկայական քննարկումից:
    ՀԱԿՈԲ ԲԱԴԱԼՅԱՆ


  • #2
    Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy




    Կաթողիկոսի այցն առանցքային հարցեր չլուծեց
    20:15 . 16/06
    Վերջին օրերին հայ հանրության ուշադրության կենտրոնում էր Գարեգին Երկրորդի Վրաստան կատարած այցը: Նախ այցն էր սպասված, եթե ոչ ուշացած, ապա՝ Վրաստանում հայկական եկեղեցիներին առնչվող խնդիներն են ծայրահեղ մտահոգիչ:
    Կաթողիկոսի այցն ավարտվել է Նինոծմինդայում: Վրաց Պատրիարքը Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսին ուղեկցել է մինչեւ հայ-վրացական սահման, որտեղ եւ իրար հրաժեշտ են տվել։ Ի՞նչ էր սպասում վրացահայ համայնքն ու ի՞նչ եղավ իրականում:

    Ջավախահայությունը Հայոց հայրապետի օրհնությանը կարոտ էր ավելի քան 100 տարի: Մեկդարյա ընդմիջումից հետո Ամենայն Հայոց կաթողիկոսի միջեկեղեցական եւ հովվապետական այցից սպասելիքները չափից ավելին էին, կանխատեսումները` եւս: 6-օրյա այցը խոստանում էր փոխել հարեւան երկրների ու ժողովուրդների միջեւ գոյություն ունեցող հոգեւոր-մշակութային տարաձայնությունների քննարկման կարգերը. համենայն դեպս՝ սպասումները հունիսի 11-ին հրապարակվեցին` այսպես կոչված կոմյունիկեի տեսքով:
    Հայկական մի շարք լրատվամիջոցներում հրապարակված փաստաթուղթը, որ արտատպված էր վրացական աղբյուրներից, հետո արդեն դարձավ քննարկումների, բանավեճերի առարկա։ Սակայն պարզ դարձավ, որ նման հռչակագիր գոյություն չունի, եւ չի ստորագրվել։ Թեեւ տարօրինակ է, որ Սուրբ Էջմիածինը պաշտոնապես չէր հերքում այդ փաստը. միայն հնչում կամ հրապարակվում էին առանձին հոգեւորականների հայտարարություններ։ Իսկ վրաց ուղղափառ եկեղեցին հիմա էլ չի թաքցնում իր հավակնությունները։
    "Եկեղեցիների իրավական կարգավիճակի ու վերադարձման հարցերն են եղել մեր քննարկման օրակարգում: Վրաց ուղղափառ եկեղեցին պահանջներ ունի, որոնք պետք է քննարկվեն: Համոզված եմ` արդյունքները լավ են լինելու: Եթե ոչ այցի ժամանակ, ապա հետագա քննարկումներից հետո համապատասխան փաստաթուղթ կստորագրենք",- ասել է Իլյա Երկրորդը՝ Վրաց պատրիարքը։

    Փաստորեն, Վրաց ուղղափառ եկեղեցու առաջնորդը հավանական փաստաթուղթ ստորագրելու մասին խոսեց Գարեգինի Երկրորդի այցի վերջին օրը` Նինոծմինդայում: Ի պատասխան` Վեհափառը բարձրաձայնեց հայկական եկեղեցիների նորոգման խնդիրը: "Յուրաքանչյուր երկրի պարտքն է հոգատարություն դրսեւորել հոգեւոր-մշակութային արժեքների պահպանության նկատմամբ: Մենք բարձրացրինք մեր փլուզված եւ վթարային եկեղեցիների վերաբերյալ հարցը: Մ. Սահակաշվիլին ասաց, որ արդեն ձեռնամուխ են եղել փլուզված եկեղեցիների վերականգնման աշխատանքներին, եւ անհրաժեշտ խնամք են դրսեւորելու փլուզվող եկեղեցիների նկատմամբ, որոնք պիտի նորոգվեն",- ասաց Ամենայն Հայոց կաթողիկոսը:
    Նման մեկնաբանությունը ցանկալի էր, եւ շատերն էին սպասում։ Բայց քանի դեռ Վրաստանը չի վավերացրել կրոնի եւ խղճի ազատության ու ազգային փոքրամասնությունների մասին միջազգային կոնվենցիաներն ու չի ընդունել համապատասխան օրենք, խնդիրները ոչ միայն լուծում չեն ստանա, այլեւ անդառնալիորեն փակուղում կհայտնվեն:
    Առանցքային հարցեր Կաթողիկոսի այցը չի լուծել, թեպետ հոգեւոր առաջնորդները լավատես են եւ համոզված, որ կկարողանան բանաձեւել այն սկզբունքները, որոնք այս օրերին քննարկվել են, եւ հանդես գալ համատեղ հայտարարությամբ:

    Comment


    • #3
      Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

      We will not allow Georgians to convert the Armenian church into Georgian destroying Armenian crosses and other marks of Armenian identity Among 29 Armenian c...

      Comment


      • #4
        Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

        Իլյա Երկրորդը կարծում է, որ Գարեգին Բ-ն մեծ փորձի պակաս ունի

        Հասարակություն | Ուշադրության կենտրոնում || 12:09 / 20.06.2011

        Վրաստանի պատրիարք Իլյա Երկրորդը անդրադարձել է Ամենայն հայոց կաթողիկոս Ն.Ս.Օ.Տ.Տ Գարեգին Բ-ի օրերս այդ երկիր կատարած այցին:
        Վրաց կաթողիկոսը նշել է. «Գարեգին Բ-ն երիտասարդ է, և հավանաբար մեծ փորձի պակաս ունի: Նա խելացի է, սակայն ցանկանում է ամեն բան անել արագ, ինչը չի ստացվում: Ես նրան ասացի, որ ունեմ մեծ փորձ, այնպես որ ամենալավը հանգստությունն է»:
        Վրաստանի հոգևոր առաջնորդը նաև ասել է. «Հայերը ցանկանում են Վրաստանում ևս մի քանի եկեղեցիներ բացել: Մենք առաջարկեցինք՝ եթե մեր երկրում բացվեն հայկական եկեղեցիներ, ուրեմն Հայաստանում էլ պետք է բացվեն վրացական եկեղեցիներ»:
        Իլյա Երկրորդն ընդգծել է, որ իբր իրենց եկեղեցիները բաց են բոլորի առաջ, սակայն իրենք «թույլ չեն տա, որ ճնշեն վրաց ժողովրդին»:
        HayNews.am

        Comment


        • #5
          Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

          Javakhk is gunpowder keg which will once explode - ARFD member

          From: Katia Peltekian <[email protected]>
          Date: Sat, 25 Jun 2011 10:06:45 PDT
          news.am, Armenia
          June 24 2011

          Javakhk is gunpowder keg which will once explode - ARFD member

          June 24, 2011 | 21:19


          YEREVAN.- Georgia has recently adopted complicated approach to the
          Armenian-populated Javakhk region, said representative of ARF
          Dashnaktsutyun bureau Hrant Margaryan.

          On the one hand, up-to-date communication and energy infrastructure is
          being implemented in the region, on the other hand it remains the most
          economically backward regions of Georgia, he said.

          `Moreover, the Georgian authorities continue to exert pressure on the
          active groups of the society and create an atmosphere of fear. They
          hamper preservation of Armenian identity of Javakhk people and
          continue political discrimination against Armenians carrying out the
          policy of demographic changes to the detriment of the Armenians,'
          Margaryan noted.

          ARF Dashnaktsutyun continues its support of Armenians' demands on
          gaining autonomy for Javakhk region.

          Margaryan stressed that Javakhki is a gunpowder keg which will explode
          sooner or later unless reasonable approach is developed.

          Javakhk (Georgian name - Javakheti) is an Armenian-populated part of
          Georgia's southeastern Samtskhe-Javakheti province.

          Comment


          • #6
            Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

            Religious rage: Armenians in Georgia feel tension amid Orthodox protests


            Photo: Gohar Abrahamyan/ArmeniaNow.com
            Gohar Abrahamyan
            Reporting from Tbilisi, Georgia
            Last week’s parliamentary approval of amendments in Georgia’s Civil Code granting legal status to several religious minorities, including the Armenian Church, stirred a wave of discontent among the local Orthodox community, which only added to the numerous problems the local Armenian community has had.
            Armenians in Georgia, and in particular in capital Tbilisi, lived through several tense days when the situation could even become dangerous for them as thousands of people took to the streets to protest the parliamentary resolution largely viewed as pro-Armenian. Last week the Georgian parliament introduced amendments to the Civil Code, under which all religious organizations in Georgia were given the right to obtain legal status similar to those they enjoyed in Council of Europe member states. Among the five main beneficiaries of the amendments is also the Armenian Apostolic Church. From the very beginning the changes have been opposed by Georgian Patriarch-Catholicos Ilia II, who urged President Mikheil Saakashvili to veto the law and to organize additional discussions. After the statement made by the Georgian Patriarch, thousands of people in Georgia for several days on end held demonstrations of protest in front of the parliament building with calls against “anti-Orthodox forces”. Protests were halted only on Tuesday after a strict order came from the mayor of Tbilisi and, most importantly, certain revisions had been made by Georgian lawmakers in the Civil Code that essentially reduced the former broad powers granted to religious organizations. Servants and the priest of the Georgian St. George Church situated near the Georgian parliament building would not speak to a group of visiting Armenian reporters (in Tbilisi these days as part of an IWPR program). They only said they were against the bill and that the legislative body had no right to ignore their views. People in the street were more willing to talk, though. Tengis Tapatadze, one of those who actively participated in the protests, said he was for the country’s principal religion to be put first. “Maybe I am wrong, but this is a very delicate matter, these changes were not appropriate or timely,” said Tapatadze. The number of Armenians in Georgia is around 300,000, making it the second largest ethnic minority in the country. Also, more than 300 Armenian churches are situated in the territory of Georgia. Only 40 of them are functioning churches. In capital Tbilisi only two of six Armenian churches do function, while two are in ruins and the other two belong to the Georgians. The Armenian side, however, demands that they be returned. According to the locals, this is exactly the reason why the attitude towards the Armenian community drastically changed after the adoption of the legislative change, since by having the status of a legal entity of public law the Armenian side gets greater opportunities for setting demands. “Georgians are most of all against Armenian churches, because they know that historically Armenians here had great estates, and they are concerned that if we become a legal person, as successors we will be able to claim our ancestral property,” Samvel Hakobyan, a local Armenian, told ArmeniaNow. It was also in the media that protests in Georgia were followed by disturbances in which a group of Georgian Armenians suffered only because they were Armenians and had religious affiliation to the Armenian Apostolic Church. However, Mari Mikoyan, a spokesperson for the Armenian community of Georgia, told ArmeniaNow that the information was false. “Of course, there has always been Armenophobia in Georgia, but there have not been cases of violence, although the situation in the city was tense and could explode any minute,” said Mikoyan, adding that while the Georgians were protesting, many of them do not have a clear idea against what they were protesting. “The Georgian people have little fault in it. This is what was organized by the Georgian Orthodox Church clergy. The only person in Georgia that enjoys universal respect is the patriarch. If the patriarch says something, it is like God saying something. And it doesn’t matter what law was passed, how much this law is adequate, if the patriarch said that protesting is required, that’s it.” Bishop Vazgen Mirzakhanyan, the primate of the Armenian Apostolic Church’s diocese in Georgia, said in an interview with ArmeniaNow that they were asked not to give explanations or say nothing on the subject until the situation calmed down. He only added that the latest events made Armenians sober up even more. “Last Sunday more people than before went to church, which means they had come to show that we were here to support the Armenian Church. I think that this way Armenian roots should grow stronger,” said the bishop. Gohar Abrahamyan is one of the participants of IWPR's Neighbors project, which organized a journalistic mission to Georgia

            Source URL: http://www.armenianow.com/news/31066...orgia_churches

            Comment


            • #7
              Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy





              Shirak Torosyan, a pro-establishment lawmaker in Armenia with links to Georgia’s Armenian populated region, believes the Armenian Apostolic Church has felt the bitterness of the latest revisions made by Georgian legislators in the recently amended Civil Code more than the other four minority religious communities that are beneficiaries of the legal status granting provision.

              On Tuesday, following days of protests and discontent voiced by the Georgian Orthodox Church and the broader public, the Georgian Parliament moved to make some clarification in the legislation that was amended only last week to entitle all religious organizations that enjoy legal status in Council of Europe member states and have presence in Georgia to register as legal entities of public law in the South Caucasus state. The latest changes, however, curtail the powers given to these religious organizations. In particular, according to the revised law, a concordat (agreement) can be signed only with the Georgian Orthodox Church, and the concordat between the Georgian Church and the State was signed in 2002.

              “There are up to 6,000 legal entities of public law registered in the country. But only one legal entity of public law has a constitutional agreement with the state – this is the Georgian Orthodox Church. Due to the form in which corrections were made in the law we can again emphasize the special status of the Georgian Orthodox Church,” said Georgian Parliament Speaker David Bakradze as quoted by the Ekho Kavkaza website. “The clarification of the legal status of other religious organizations does not at all mean that the State takes any material liability in respect of these organizations, especially at the expense of the Orthodox Church,” stressed Bakradze.

              Thus, according to Torosyan, the new changes minimize or practically reduce to zero the possibilities of the Armenian Apostolic Church taking possession of any of hundreds of Armenian churches that exist in Georgia.

              The other religious organizations, according to the Armenian MP, do not have that problem, because, he says, for example, the difference between a xxxish synagogue or a mosque and a Christian church is distinct.

              “One can say that the Catholic Church, more or less, does not have this problem either, because we all remember how last year Akhaltskha’s Yerevman Sourb Khach Church (Holy Cross Church of the Manifestation) was handed over to the Catholics,” says Torosyan.

              In his opinion, the latest legislative amendments are another anti-Armenian manifestation of Georgian authorities.

              Comment


              • #8
                Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

                Moderator

                can you erase the previous suspicious add/spam please?

                Comment


                • #9
                  Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

                  Հերթական կրճատումները Ջավախքի դպրոցներում
                  ԱԽԱԼՔԱԼԱՔ, 15 ՍԵՊՏԵՄԲԵՐ, Ա-ԻՆՖՈ.- Ջավախքի դպրոցներում կատարվել են ուսուցիչների հերթական կրճատումները: Ախալքալաքի դպրոցների առանձին մանկավարժներ տեղեկացնում են, որ քաղաքի թիվ 1 հանրակրթական դպրոցից /նախկին Հ. Թումանյանի անվան դպրոց/ հեռացվել է 26 մանկավարժ: Հիշեցնենք, որ այս դպրոցի տնօրինությունն ու մանկավարժական կազմը մեկ անգամ արդեն որոշում էր կայացրել մանկավարժներին գործերից չհեռացնելու համար կրճատել աշխատվարձերը, գոնե այդ գնով նրանց միակ աշխատանքից չզրկելու համար:

                  Թիվ 2 հանրակրթական դպրոցից /նախկին Ա. Մայակովսկու անվան/ հեռացվել է 18 մանկավարժ: 16 հոգի էլ աշխատանքից հեռացվել է Ախալքալակի թիվ 4 հանրակրթկան դպրոցից /նախկին Դ. Դեմիրճյանի անվան/:

                  Իսկ թե ինչ սկզբունքով են ընտրում այն ուսուցիչներին, ում հեռացնում են աշխատանքից` անհայտ է:

                  Կարինե Թադևոսյանը 24 տարվա մանկավարժական փորձ ունի, դասավանդում էր քիմիա և կենսբանություն: Սեպտեմբերի 14-ին տեղեկացրել են, որ հեռացվում է Ախալքալակի թիվ 4 հանրակրթական դպրոցից /նախկին Դ. Դեմիրճյանի անվան հայկական դպրոց/:

                  Դպրոցի տնօրեն Նաթելա Գրիգորյանն իր ընտրությունը բացատրել է նրանով, որ Թադևոսյանը նաև Վրաստանի Հայ Օգնության Միության ատենապետուհին է: Ուսուցչուհին սա ծիծաղելի է համարում, բացատրելով, որ Վրաստանի ՀՕՄ-ը բարեգործական կազմակերպություն է և ինքը չի վճարվում իր կատարած բարեգործական աշխատանքների համար, երբ, ի տարբերություն իրեն, այն ուսուցչուհին, ով պետք է փոխարինի, համապատասխան մասնագիտություն չունի:

                  Կարինե Թադևոսյանը հենց իրեն աշխատանքից հեռացնելու հիմք տվող որևէ լուրջ պատճառ չի գտնում և մտադիր է պայքարել այս ամենի դեմ: Աշխատանքից հեռացնելու միակ պատճառը Վրաստանի ՀՕՄ-ում աշխատելու հանգամանքն է:

                  Նման վիճակ է նաև մնացած դպրոցներում, ինչն էլ ավելի է բարդացնում Ջավախքի սոցիալական ծանր վիճակը:

                  Comment


                  • #10
                    Re: JAVAKHK: Georgia's Apartheid Policy

                    ONLY ARMED STRUGGLE CAN SAVE JAVAKHK

                    HETQ
                    November 28, 2011

                    An event took place in Yerevan a few days ago devoted to Javakhk and
                    jailed Armenian activist Vahagn Chakhalyan.

                    Attending were Artsakh War veterans and generals, historians, artists,
                    MP's and people from all age groups.

                    They all spoke out in defense of Javakhk and its people. Many of
                    those who addressed the crowd had publicly come out in support of
                    Javakhk on previous occasions.

                    But we all know that there remains much hard work ahead of us before
                    these welcomed words become action.

                    This process is made all the more difficult because of the disunity
                    that plagues the people of Javakhk and their representatives. They
                    differ both in terms of mentality and lifestyle.

                    Look at the reality on the ground. Whenever someone speaks out on the
                    Javakhk issue, another Javakhk group immediately goes on the attack
                    or else resorts to praising the pro-Turkish Georgian authorities.

                    Such incidents can be attributed to jealousy, an order from above or
                    being just plain delusional, despite the fact that criticism is to
                    be expected. After all even religion, the most powerful concept of
                    humanity, is also subject to critique.

                    What's the reason for Javakhk disunity? Let's start with the Republic
                    of Armenia.

                    There are thousands of Javakhk Armenians living in the RA but
                    they aren't united, belonging to this or that political party or
                    organization. Thus, they follow the dictates of the respective party
                    or group.

                    This is fine and natural only if we are talking about domestic affairs
                    and the battles taking place in Armenia.

                    Sadly, this situation has pitted Javakhk Armenians against themselves
                    when it comes to the Javakhk issue as a whole.

                    This is wrong and will never lead to a solution of the Javakhk issue.

                    The same sorry state of affairs exists in Javakhk itself and is made
                    worse by the traitors in our midst and the terror tactics of the
                    Georgian law enforcement authorities.

                    In addition, there are life style problems in Russia that negatively
                    impact of Javakhk unity.

                    Yerevan cannot solve the problems facing Javakhk on its own, given
                    Armenia's geographical position and its own domestic and external
                    problems.

                    Neither can the residents of Javakhk solve their problems
                    single-handedly. Neither can Javakhk parties or groups working on
                    their own.

                    The adage "You can't make a fire using just one stick. It will smoke
                    and then die out", is appropriate here.

                    Diplomatic and political processes have also failed to deliver
                    solutions during the past ten years. In fact, they have done more
                    harm than good.

                    The EU and the UN see more profit in collaborating with their little
                    pro-Turkish ally Saakashvili. The rights of the people of Javakhk
                    don't concern them.

                    One avenue remains open to the people of Javakhk that will unite them
                    and resolve the problems they face.

                    That avenue is armed struggle.

                    This is a proven fact. Just look at the Caucasus.

                    Artsakh, Ossetia and Abkhazia were able to defend and preserve their
                    rights at the cost of war.

                    The right to live as humans can only be won by the gun. End of story.

                    Comment

                    Working...
                    X